سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
آب سالم آب در قرآن افزودن مواد شیمایی به آب آب باران جوشاندن آب ، آداب غذا خوردن اخلاط ها مزاج ها طب سنتی نمک عدم هضم سایت احیای س ، آداب نوشیدن آب نوشیدن آب خواب احتباس آب سرد سایت احیای سلامت دکت ، آلزایمر آفت آب اسفند آب آهک آب تنباکو حامیان کشاورزی آفت زدای ، آلوئه ورا ، آلوئه ورا مواد آرایشی ژل مو کتیرا موبر ضد عرق پودر زاج سایت اح ، آناناس ، اصول تغذیه لاغری غذا های چرب نوشدنی های سرد مزاج گرم و خشک سایت ، اقدامات پیشگیرانه و درمانی چشم مناظر سبز تماشای آب روان سرمه کشی ، انزال زودرس زود انزالی سردی در روابط زناشویی کندر سایت احیای سلا ، بهداشت پوست رفع چین خوردگی صورت ایجاد شادابی و نشاط در چهره تغذی ، بهداشت گوش ریختن روغن زیتون در گوش روغن زیتون واکس گوش سایت احی ، بهداشت مجاری ادراری ادرار حالت اسیدی سایت احیای سلامت دکتر روازا ، بهداشت شیر اسفند عرق نعن نوزاد شیر خوار دل درد آداب شیر ده ، بیماران عصبی ، بیماری عصبی بیماری های سودازا غذا های سودازا محیط های سودازا سای ، پیشگیری تسریع در سلامتی تقویت حافظه حجامت تعادل دمای بدن تنفس ، تب،شیر، نور خورشید ، تدابیر آلودگی هوا آلودگی هوا حفظ سلامت هوای سالم ماسک رق کاسنی س ، توصیه های مربوط به حمام کردن استحمام حمام کردن صابون قهوه ای صاب ، چربی شیره ی سفید انجیر شیر شیر محلی شیر پاستوریزه چربی شیر مصر ، چهله تیغ نوزادان لاله های گوش کف پا ساقین پا کمر حجامت ساقین نو ، خرید کفش ، خوابیدن با شکم خالی رگ عشا نخوردن شام پیری زودرس رژیم لاغری سایت ، درمان بواسیر عروق بواسیری خار شتر اغذیه غلیظ گوشت سفید خلط صفرا ، درمان زخم معده jتغذیه نادرست خوردن و آشامیدن بهداشت دهان و دندان ، درمان سنگ کلیه سنگ کلیه سوپ مرغ محلی طب سنتی سنگ شکنی با لیزر سا ، روغن بادام بادام تلخ منع استفاده از روغن بادام سایت احیای سلامت ، روغن سالمگردو بادام انجیر انگورروغن مالیروغن مورد تایید ت ، زایمان بدون درد ، زکریای رازی ، سرد ، سلامتی آب جوشیده آب چاه نمک دریا ظروف مسی سایت احیای سلامت دکتر ، شال کمر بستن شال کمر گرم نگه داشتن کمر سایت احیای سلامت دکتر روا ، شقاق مقعد زخمهای سطحی اطراف مقعد غذاهای ملین ضماد بواسیر سایت اح ، صابون قهوه ایی ، صندل ، عدس ، عسل تقویت حافظه گردو استخدوس شربت عسل مسواک فراموشی مسواک ز ، عسل روغن سالم روغن شیرینی شکر روغن مایع زولبیا و بامیه شیرین ، غذا بیماری گوارشی بی خوابی اخلاط فاسد سیستم گوارشی شام اسراف ، فلاکس فلاکس های پلاستیکی سایت دکتر روازاده سایت احیای سلامت احیا ، فواید چمباتمه نشستن چمباتمه نشستن بعد از زایمان خونریزی پس از زا ، قاشقهای برنجی شستشوی ظروف برنجی آلیاژ برنج سماور کتری قوری مس ، گرفتگی عروق قلب رفع گرفتگی و انسداد عروق قلب لیمو ترش سایت احیای ، ماست ترش ، مصرف میوه میوه های گلخانه ای توت فرنگی خیار سیب میوه سایت احیای ، مواد غذایی سالم تغذیه سالم طب سنتی عسل خربزه روغن ناسالم سایت اح ، میوه سبزی تره میوه کال حلیم, آش خورشت قیمه ماست ماه رمضان سحری ، واریکوسل, سلامتی, وبلاگ دکتر روازاده, درمان واریکوسل بیضه, درمان ، یاقوت ، کار زیاد با کامپیوتر چراغ خواب های نمک سنگ نمک پیر چشمی سایت احی ، کولیت روده روده های تحریک پذیر قولنج آب کلردار سایت احیای سلامت ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید :43682
تعداد کل یاداشته ها : 52
103/2/1
1:59 ع

یک دستور العمل جدید توصیه می کند که زنان در 5 دقیقه اول پس از زایمان در حالت چمباتمه قرار بگیرند و جفت را در این حالت دفع کنند.یک مطالعه جدید نشان می دهد که این روش میزان خونریزی پس از زایمان طبیعی را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

بررسی 350 زایمان واژینال متوالی با روش دفع جفت در حالت چمباتمه حاکی از آن بود که خونریزی پس از زایمان در این حالت به کمتر از 1% کاهش می یابد. این در حالی است که زایمان فعال جفت علی رغم خروج سریع جفت، به صورت ایده آل باعث 5% خونریزی پس از زایمان، 1% خونریزی بیشتر از یک لیتر و  1% نیاز به انتقال خون می شود و همچنین غالباً به دلیل باقی ماندن تکه هایی از جفت، نیاز به خارج کردن این قطعات با دست پیدا می کند.

منبع: MIDIRS Midwifery Digest 2010; 20:348-51

نکته قابل توجه: بر اساس منابع مکتوب طب جامع، تمام مراحل زایمان در وضعیتی مشابه چمباتمه زدن انجام می شده است. وضعیتی که سالیان سال قابله‌های با تجربه ایرانی، زایمان طبیعی را برای مادران این سرزمین انجام می‌داده‌اند.


  

آلیاژ برنج چیست؟

آلیاژ برنج یکی از آلیاژهای مورد تایید طب سنتی است که بیشتر به شکل قاشق، سماور، کتری و قوری از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است.

برنج آلیاژی از مس و روی (Cu+Zn) می باشد و این فلز روی با آلیاژ روئی متفاوت است. فلز روی به زینک (zink) مشهور است که در طب امروزه به عنوان یکی از نیازهای بدن مورد توجه قرار گرفته است و کمبود آن را عامل بیماریهای پوستی و گوارشی می دانند و قرصهای مکمل همچون قرص زینک برای بیماران تجویز می گردد که همچون دیگر قرصهای شیمیایی دارای عوارض می باشند. در طب سنتی برای جذب فلز روی و رفع نیاز بدن با استفاده از آلیاژ برنج که به غیر از فلز روی حاوی فلز مس (که آن هم برای بدن بسیار مفید و لازم می باشد)، سماور، کتری، قوری، قاشق و ظروف آشپزخانه تهیه می کردند تا با استفاده از آنها، نیاز بدن به این فلز مهم برطرف گردد و از عوارض کمبود آن در بدن پیشگیری گردد.

چند توصیه در مورد استفاده از ظروف و قاشقهای برنجی:

-    برای استفاده اولیه از قاشق و ظروف برنجی قدیمی که خریداری نموده اید (نه ظروف نو)، آنرا با سرکه و نمک و سیم ظرف شوئی خشن خیلی خوب شسته، به صورتی که هرگونه پلیسه و سیاهی و لک از بین برود.

-    حتی الامکان پس از صرف غذا فوراً آنها را شسته و خشک کنید. دقت کنید این ظروف با غذاهای اسیدی مثل سرکه و ترشیجات به مدت طولانی در تماس نباشند، چرا که باعث کدر شدن و تغییر رنگ آن می شود.

-    در صورت تغییر رنگ، با استفاده از محلول سرکه و نمک با سیم ظرف شوئی آنرا براق نمایید.

تذکر:

فلز روی با آلیاژ روئی متفاوت است. ظروف روئی که در قدیم وجود داشته است آلیاژی از قلع و مس (Cu+Sn) می باشد که در حال حاضر تولید نمی شود و تمام ظروف به نام روحی یا روئی که در بازار هست از جنس آلومینیوم می باشند که پخت و پز در آنها باعث آزاد شدن مقدار زیادی یون آلومینیوم در غذا می شود که در دراز مدت زمینه ساز بسیاری از بیماریهای مزمن مثل آلزایمر و پارکینسون و .. است


  

عواملی خارجی یا داخلی وجود دارند که در ساختار اخلاط و مزاج ما دخالت می کنند و موجب نگهداری سلامت ما و یا موجب از بین رفتن سلامت ما می شوند که به آن ها اسباب ضروریه یا سته ضروریه و یا اسباب سته می گویند که عبارتند از غذا و نوشیدنیها، هوا، احتباس و دفع، خواب و بیداری، حرکت و سکون و نهایتاً اعراض نفسانی.

در طب سنتی برای هر یک از این شش مورد تدابیری توصیه شده است که در ذیل به برخی از تدابیر مربوط به آداب غذا خوردن اشاره می گردد:

1- قبل، حین و تا 2 ساعت پس از غذا آب نخورید.

2- قبل از غذا و بعد از غذا دو بار انگشت خود رابه نمک بزنید و به دندانهای خود بکشید.

3- دو وعده غذا در روز، ابتدای روز و ابتدای شب میل کنید و اگر عادت به خوردن ناهار دارید آن را سبک میل کنید.

4- غذا را خوب بجوید.

5- با آرامش و آهستگی غذا بخورید.

دیگر نکات ضروری در صرف غذا در ادامه ذکر شده است:

    * - سعی نمایند که غذا از نوع دوای غذایی نباشد و در صورت استفاده، بهتر است همراه با آن از مصلحات آنها استفاده شود.

    * - مقدار غذا نباید به قدری زیاد باشد که باعث فساد گردد، همچنین کم نیز نباشد که باعث ضعف و لاغری و سقوط قوت شود.

    * - زمانی که هنوز مقداری اشتها به غذا داشته باشد دست از غذا خوردن بکشد.

    * - سکون و آرامش بعد از غذا داشته باشد زیرا سکون برای هضم لازم است. البته چند قدم حرکت کردن بعد از غذا مفید است چرا که سبب قرار گرفتن غذا در قعر معده می‌گردد. به طور کلی حرکت خفیف پس از غذا مناسب است ولی حرکات شدید توصیه نمی‌شود.

    * - بدون اشتهای واقعی غذا میل ننماید و در زمان گرسنگی واقعی نیز از به تأخیر انداختن غذا اجتناب کند؛ زیرا این کار موجب ریخته شدن صفرا و مواد نامناسب به معده می‌گردد و تأخیر غذا بیش از نیم ساعت و نهایت یک ساعت خوب نیست.

    * - غذاهای مختلف را در یک وعده مصرف نکند چون سبب تحیّر طبیعت و سوءهضم می‌شود.

    * - زمانی که غذا هنوز در معده بوده و هضم نشده است از مصرف هر گونه خوراکی دیگر پرهیز نماید؛ زیرا که سبب عدم هضم و فساد هر دو غذا می‌شود.

    * - در دو روز سه بار غذا کامل (مفصل) میل نماید به این نحو که روز اول صبح و شام، و روز بعد ناهار میل کند.

      از مداومت بر یک نوع غذا پرهیز نمایند.

    * - غذای تابستان باید سرد بالفعل و زمستان گرم بالفعل باشد؛ به جهت اینکه ظاهر بدن در تابستان گرم است و اگر غذای گرمی بخورد ظاهر و باطن هر دو گرم شده و هضم ضعیف می‌شود. همچنین در زمستان، ظاهر سرد است پس هرگاه باطن با ورود غذای سرد، سرد شود باعث خاموش شدن حرارت غریزی می‌گردد. در دو فصل دیگر باید غذا معتدل باشد.

    * - از طعام بی‌مزه اجتناب نمایند زیرا که باعث از بین رفتن اشتها است.

    * - مداومت بر ترشیجات موجب ضعف و لاغری و مضر اعصاب است و  همچنین غذاهای بی‌مزه موجب کاهش اشتها و خستگی می‌شوند و غذاهای شیرین و چرب اشتها را از بین می‌برند و بدن را گرم می‌کنند و غذاهای شور لاغری و خشکی می‌آورند و برای چشم مضر هستند.

    * - مضرات غذاهای شیرین و چرب را با غذاهای ترش می‌توان رفع کرد و بالعکس مشکل غذاهای بی‌مزه با شوری و تندی قابل رفع است.

    * - رعایت عادات در دفعات غذا و کیفیت و کمیت و اوقات غذا خوردن بنماید؛ زیرا که عادت حکم طبیعتِ دوم را دارد.

    * - غذاهای مرطب بارد مانند خورشت کدو، سوپ جو و ترشی‌های مرطب مانند تمرهندی و نارنج و غوره برای افراد صفراوی مزاج و غذاهای سرد که از بین برنده رطوبات باشد مانند غذاهای ترش برای افراد دموی مزاج مناسب‌تر است. افراد بلغمی مزاج به غذای گرم و لطیف مثل گوشت گنجشک و کبک با دارچین و زیره احتیاج دارند و بهتر است سوداوی مزاج‌ها غذاهای رطوبت‌بخشِ معتدل مانند گوشت بره و زرده تخم مرغ استفاده نمایند.

    * - در خوردن، رعایت ترتیب غذاها را نمایند که غلیظ را (مثل خورشتها و کبابها) در اول تناول نمایند و لطیف را (مثل سالاد بافاصله زمانی کوتاهی حداقل 10 دقیقه) بعد از آن، به‌ جهت اینکه قوه هاضمه در قعر معده بیشتر است اول قسمت غلیظ را هضم می‌نماید و بعد از آن لطیف را و در هضم هر دو مساوی خواهند بود. البته در ترتیب مصرف غذاها، باید به مزاج معده و میزان گرسنگی نیز توجه نمود.


  

امروزه یکی از چیزهای غلطی که در بین مردم عادی حتی برخی پزشکان رایج شده است، توصیه به نخوردن شام برای رژیم لاغری می باشد در حالی که بر اساس منابع طب سنتی در خواب طبیعت مدبره انسان متمایل به درون و هضم غذای خورده شده می شود و در صورتی که غذایی را جهت هضم نباید شروع به برداشت از برخی اعضای خاص می کند و به خصوص توزیع چربی در بدن نامتناسب می شود و به همین دلیل باعث زود پیر شدن و چروک صورت و خراب شدن پوست صورت می گردد.

در طب اسلامی نیز تاکید فراوان بر خوردن شام شده است:

امام رضا (ع):

در بدن رگی هست به نام رگ عشاء پس اگر شخص شام نخورد تا صبح بر او نفرین می‏کند و می‏گوید خدا تو را گرسنه نگه دارد چنانکه مرا گرسنه نگاهداشتی و خدای تو را تشنه نگه دارد چنان که مرا تشنه نگه داشتی پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند اگر چه به لقمه نان یا به شربتی آب باشد .

امام صادق (ع): ترک نکنید شام خوردن را اگر چه سه لقمه با نمک باشد هر کس یک شب شام نخورد رگى از رگ هاى جسدش مى میرد و ابدا زنده نگردد.

امام رضا (ع): شب حتما غذا بخورید، اگر چه مقدار کمی نان باشد، چون باعث قوت جسم می شود. (طب الائمه ،صفحه 65)

امام صادق (ع): خوردن شام را وامگذار ، هر چند به سه لقمه (نان) با نمک باشد.(مکارم الاخلاق ،جلد 1،صفحه424،حدیث1447)

حضرت رسول (ص): خوردن شام را وامگذارید ،هر چند به مشتی خرما باشد ،زیرا واگذاشتن آن ،انسان را پیر می کند.(کنزالعمال ،جلد10 ،صفحه46 ،حدیث 28290)

لازم به ذکر است خوابیدن با شکم پر نیز توصیه نمی شود و بعد از خوردن شام تا زمان خواب باید 2 الی 3 ساعت فاصله باشد تا غذا در معده هضم و از آن خارج شود.


  

شقاق مقعد زخمهای سطحی اطراف مقعد است که در هنگام دفع باعث خونریزی شده و دردناک است و با بواسیر متفاوت است.

جراحی توصیه نمی گردد؛ چرا که باید علت را از بین ببرید نه معلول را. باید بیمار یبوست خود را درمان کند. غذاهای ملین و رقیق بخورند و از آب سرد استفاده ننماید. اگر خون زیاد دفع شود یا از غلبه خون باشد، باید یکی از وریدهای پا یا دست با تشخیص پزشک فصد (خونگیری) شود یا بادکش به کفل ها و زالو به مقعد اندازد.

باید مواظب باشند تا یبوست نگیرند. همچنین با ضماد بواسیر (قابل تهیه از مطب) مقعد را چرب کنند.


  
   1   2   3   4   5   >>   >